Generalforsamling 2019

Kategorier

Onsdag d. 8. maj blev jubilæumssæsonen rundet af på traditionel vis med generalforsamlingen. Klubbens legende, Hans Gregersen, blev enstemmigt valgt til generalforsamlingens dirigent, og efter konstatering af at generalforsamlingen var lovligt indvarslet blev ordet overladt til formanden der aflagde sin beretning. Formanden gennemgik den just forgangne sæson og dens flotte jubilæumsarrangementer samt ikke mindst klubbens flotte debut som arrangør af en weekendturnering. Efter en kort meningsudveksling efterfølgende blev beretningen godkendt under applaus. Kassereren fremlagde herefter et regnskab som desværre ikke kunne godkendes på grund af en beklagelig regnefejl. Dette vil ske på en ekstraordinær generalforsamling som afholdes på den første klubaften i den nye 2019-2020 sæson. Der var ikke modtaget forslag til behandling hvorfor dette punkt var ret hurtigt overstået.

Flemming Ormstrup modtog genvalg til bestyresen. Da Mogens Hargaard ikke ønskede at modtage genvalg blev den hidtidige suppleant, Erik Lolk de Liffiac valgt som nyt medlem af bestyrelsen. Ny suppleant efter Erik Lolk de Liffiac blev det nye medlem, Jonatan Garder. Olaf Nielsen blev genvalgt til posten som revisor.

Efter en kort debat under punktet eventuelt, hvor den nykårede klubmester Jesper Hansen påpegede udfordringer med et par enkelte langvarige partier i løbet af sæsonen og den gældende regel om at lokalerne skal være forladt senest kl. 23:00 , var klubben vært for kaffe og lagkage.

Formandens beretning

Endnu en gang er vi nået til den tid på året hvor vi i fællesskab skal vende et blad i klubbens efterhånden 100-årige historie. Bladet vi nu vender er det blad, der rummer historien og fortællingen om da klubben rundede de 100 år der er gået siden de allerførste træk blev udført på det daværende Hansens Hotel.

Vores kære 100-års jubilar fejrede vi behørigt lørdag d. 3. november ved et flot værtsskab for tredje afdeling af SydGrandPrix. Hele 42 deltagere valgte at bruge denne første novemberlørdag hos os og være med til at fejre byens gamle og stolte skakklub. Dagen blev indledt med et glas champagne hvorefter skakbrikkerne overtog den ternede scene alt imens turneringsdommeren fik en masse motion. Inden vinderne kunne kåres blev der også serveret festlige lagkager. Festlighederne fortsatte lørdag d. 2. februar hvor klubben fik et fornemt besøg af stormester og tidligere seniorverdensmester Jens Kristiansen der underholdt publikum med et spændende foredrag, hvor han blandt andet lod vejen passere emner som hans VM-sejr, brug af computere til analyse af skakpartier samt valg af åbninger, krydret med tips, guldkorn og spektakulære matter. Efter denne lille rundrejse i skakkens forunderlige univers var det tid til at udfordre stormesteren simultant. To deltagere fik endda en oplevelse af de større da de kunne trække sig sejrrigt ud af duellen mod stormesteren alt imens to andre fik en flot remis ud af anstrengelserne. Den ene var Mogens Hargaard! 100-året blev også fejret med en sjov lille konkurrence på Facebook hvor der kunne gættes på antallet af skakbrikker i en stor gryde. Flere af byens handlende sponsorerede fine præmier til dem hvis gæt var tættest på de 381 brikker i gryden.

Ikke blot klubbens fornemme jubilæum har trukket overskrifterne i den sæson vi nu er ved at sige farvel til. En helt ny turnering så dagens lys: Grindsted Weekend EMT. Med 24 deltagere fordelt på 13 klubber fra både Sjælland, Fyn og Jylland fik denne nye weekendturnering en flot start i den skønneste omgivelser på TronsøSkolen.

Bettina Frandsen, undertegnedes kæreste, har med sine helt unikke evner i et køkken på fornemmeste vis hjulpet os i klubben ved både fejringen af klubbens runde jubilæum samt ved den første udgave af Grindsted Weekend EMT. Af hjertet, tak Bettina!

Lars Krogh har også ydet en ekstraordinært stor indsats i den just forgangne sæson hvor han flittigt og beredvilligt har hjulpet til med stort og småt ved sæsonens mange arrangementer. Desuden er han også den nye medskribent på klubbens hjemmeside. Derfor er Lars Krogh også en yderst fortjent modtager af pokalen som Årets Klubkammerat!

Lad os sammen tage et tilbageblik på sæsonen og dens turneringer.

Klubmesterskabet i hurtigskak, der også fungerede som velkomstturnering for potentielle nye medlemmer, blev spillet over 9 runder i perioden fra d. 29. august til d. 24. oktober. Lars Wisler blev ny klubmester i hurtigskak med 15,5 point, 2 point foran Flemming Ormstrup på andenpladsen med 13,5 point. På tredjepladsen, blot et halvt point efter, fulgte Olaf Nielsen med 13,0 point.

Klubmesterskabet i lynskak blev spillet d. 6. marts, og som noget nyt tidligere på sæsonen. Med 9 points af 9 mulige genvandt Lars Wisler klubmesterskabet i lynskak. Mogens Hargaard og Flemming Ormstrup sluttede begge på 7/9 point og da Mogens Hargaard vandt deres indbyrdes opgør i 6. runde faldt korrektionen ud til hans fordel med cifrene 23-22.

Klubmesterskabet i skak blev som noget helt nyt spillet med et format bestående af et 9-runders grundspil og et 5-runders slutspil. Grundspillet blev vundet af Mogens Hargaard med 7,5 point foran Flemming Ormstrup med 6,5 point og Jesper Hansen med 6 point. Efter et forrygende slutspil kunne Jesper Hansen med 10,5 point lade sig kåre som ny klubmester. På andenpladsen fulgte Flemming Ormstrup med 9,5 point, blot et halvt point foran Mogens Hargaard med 9 point. Slutspillets gruppe 2 blev i fornem stil vundet af Hans Gregersen med i alt 8 point. På andenpladsen fulgte Erik Lolk de Liffiac med 7 point.

1. Grindsted Weekend EMT 2019 var på programmet i weekenden i uge 7. Thomas Stausholm Jepsen, Sydøstfyn, blev den allerførste Weekendmester med 4,5 point. Kim Skaanning-Pedersen, Skakklubben Evans sluttede med 3,5 point på andenpladsen. Gruppe 1 blev vundet af Søren Sørensen, Horsens Skakforening med 4,5 point, halvandet point foran Jan Ambirk, Vordingborg Skakklub. Gruppe 2 fik en firedelt førsteplads idet Birgit Ditlevsen, Herning Skakklub, Eldis Mahmutovic, Skakklubben Evans, Ruben Jepsen, Sydøstfyn samt Olaf Nielsen, GSK, alle sluttede på 3 point og 6,5 korrektionspoint! Gruppe 3 blev vundet af Mikkel Vinh Løftgaard, Læseforeningens Skakklub med 4,5 point. På en flot andenplads fulgte Erik Lolk de Liffiac med 3 point.

Grindsted Skakklub deltog også i holdturneringen der også bød på en nyskabelse i form af forrunder og slutspil. I forrundens gruppe 1 mødte GSK i nævnte rækkefølge Jerne Skakklub II, Esbjerg Skakforening III og Varde Skakklub II. Med 6,5 brætpoint og 4 matchpoint sluttede GSK på andenpladsen og kvalificerede sig dermed til slutspillet i A-rækken. I slutspillets gruppe 2 mødte GSK i nævnte rækkefølge Skakklubben Springeren III, Fredericia Skakforening V samt Løgumkloster Skakklub. Med 5 brætpoint og 2 matchpoint sluttede GSK på tredepladsen. Skakklubben Springeren vandt gruppen suverænt med 10 brætpoint foran Løgumkloster Skakklub med 5,5 brætpoint.

Til slut vil jeg gerne takke den siddende bestyrelse for et godt samarbejde i årets løb samt jer medlemmer for en forrygende jubilæumssæson!

På rigtigt glædeligt gensyn i den kommende sæson.