Generalforsamling 2018 afholdt med genvalg

Kategorier

Generalforsamlingen 2018 er blevet afholdt i en fredelig og hyggelig atmosfære med genvalg til de 2 Lars’er der beredvilligt stilledede op til genvalg til bestyrelsen. Formandens beretning og kassererens reviderede regnskab blev også enstemmigt godkendt.

Lars Wisler brugte en del af beretningen på den kommende sæsons helt store højdepunkt, fejringen af 100-året for Grindsted Skakklub, og redegjorde for planerne for den kommende fejring. Lørdag d. 3. november vil GSK være vært for 3. afdeling af SydGrandPrix, Sydjysk Hovedkreds’ hurtigskak grand prix. Og lørdag den 2. februar får skakklubben et fornemt besøg i skikkelse af den tidligere seniorverdensmester, GM Jens Kristiansen, der vil underholde et forhåbentligt talstærkt publikum med et foredrag efterfulgt af en simultan.

Olaf Nielsen havde fremsat et forslag om strammere regler for udsatte partier, som der har været lidt mange af i den forgange sæson. Efter en grundig debat om emnet valgte Olaf Nielsen at trække forslaget og erstatte det med en klar opfordring til bestyrelsen om at udarbejde en politik på området.

Generalforsamlingen blev afsluttet med et både hyggeligt og velsmagende kaffebord samt overrækkelse af pokaler.

Formandens beretning

Igen er det blevet den tid på året hvor vi sammen skal vende et blad i det seneste af de mange bind der til sammen fortæller den lange og spændende historie om en skakklub ved et vadested langt ude på den midtjyske hede.

Og den næste, endnu blanke, side bliver en ganske særlig side. Den kommer til at markere en for klubben helt enestående og stolt milepæl. I et referat fra et bestyrelsesmøde afholdt den 5. september 1954 fremgår det at ”paa given Foranledning oplyste Marius Hansen at Klubben begyndte at spille i November 1918”. Til november er det således 100 år siden at historien om Grindsted Skakklub tog sin begyndelse!

Det skal naturligvis fejres, og gerne behørigt. Det er jo en enestående chance for at vise vores kære klub frem, både for skakspillere og andre med blot en smule interesse for skakspillet. Lørdag den 3. november fejres 100-året ved den tredje afdeling af SydGrandPrix som klubben er vært for.

Fejringen fortsætter lørdag d. 2. februar 2019 hvor Grindsted Skakklub får et prominent besøg af den danske stormester og tidligere seniorverdensmester Jens Kristiansen, som vil underholde os og vores gæster med et rigtigt spændende foredrag efterfulgt af en simultan hvor det altså vil være muligt at udfordre en tidligere verdensmester i skak!

Herudover er skakklubbens gode ven og mangeårige journalist ved JydskeVestkysten, Jan Kronvold, klar til at skrive en større artikel om byens gamle og stolte 100-års fødselar. Og endelig fejres klubben også på Facebook med en sjov konkurrence. Ja, kære medlemmer, det bliver en helt særlig sæson vi går i møde og kan glæde os til.

Den just afvigte sæson blev også den første med klubbens nye, flotte og moderne hjemmeside. Aldrig har det været lettere at vedligeholde den og lægge nye artikler op. Jeg har dog desværre ikke fået lagt alle de artikler op som jeg gerne ville, og vil derfor være rigtig glad for at få selskab af en medskribent.

Den gamle sæson bød også på et andet nyt og spændende tiltag: en konkurrence på Facebook, hvor deltagerne skulle gætte på antallet af skakbrikker i en gennemsigtig glaskrukke. Via lokale Facebook-grupper nåede konkurrencen ud til flere end 3.000 mennesker, hvoraf knap 100 tog den sjove udfordring op og gættede. Fire deltagere vandt små, sponsorerede præmier samt et års gratis medlemskab af skakklubben og var forbi til klubbens to Åbent Hus arrangementer i efteråret. Desværre fik vi ingen nye medlemmer, men tiltagets potentiale er tydeligt og fortjener en gentagelse.

Lad os sammen tage et tilbageblik på sæsonen og dens turneringer.

Klubmesterskabet i hurtigskak blev spillet over 7 runder i perioden fra d. 30. august til d. 11. oktober med den nyhed, at rundelægningen først blev foretaget umiddelbart før starten på den enkelte runde og med udgangspunkt i den fremmødte forsamling. Flemming Ormstrup genvandt sit klubmesterskab i hurtigskak med 9 point, 1 point foran Hans Gregersen der med 8 point sluttede på en flot andenplads, blot et halvt point foran Lars Wisler på tredjepladsen.

Klubmesterskabet i skak foregik over 9 runder i perioden fra d. 1. november til d. 18. april. Til trods for at der stadig er to udsatte partier præsterede Lars Wisler et vellykket titelforsvar. Med 7,5 point af 8 kan han ikke længere indhentes. På en foreløbig og flot andenplads følger Kurt Damgaard med 7 point, 1 point foran Flemming Ormstrup der med 6 point indtager den foreløbige tredjeplads. Forhåbentligt kan de lidt mange afbud i turneringen inspirere til en tilbagevenden til tidligere tiders mere harmoniske afvikling af runderne.

Grindsted Bymesterskab var på programmet fra d. 21. februar til d. 11. april. Grundet den for tidlige start stillede blot 12 deltagere til start hvilket resulterede i 2 alle-mod-alle grupper á 6 deltagere. Lars Wisler, GSK, blev med 4/5 point ny bymester. Førstepladsen blev delt med Søren Grymer-Hansen, Horsens Skakforening, der således også blev noteret for 4/5 point. Det blev således korrektionen der afgjorde 2018-udgaven af Grindsted Bymesterskab med cifrene 8-7,5. Tredjepladsen gik til John Engstrøm, Nr. Snede Skakklub med 3 point. Gruppe 2 blev vundet af Hans Chr. Baagøe, Vamdrup Skakklub med 4,5 point, et helt point foran Olaf Nielsen, GSK, der sluttede på 3,5 point. På en delt tredjeplads fulgte Niels Aage Kristensen, Varde Skakklub og klubbens nestor, Hans Gregersen, der begge sluttede på 2,5 point. Den for tidlige start på turneringen bliver ikke gentaget.

Klubmesterskabet i lynskak blev afviklet for en uge siden med blot 3 deltagere. Lars Wisler blev ny klubmester i lynskak med 5/6 point foran Flemming Ormstrup med 4/6 point og med Olaf Nielsen med 3/6 point på tredjepladsen. Denne turnering, hvis vandrepokal har vandret siden 1972, vil nok få en ny termin til næste sæson.

Grindsted Skakklub deltog også i A-rækkens gruppe 2 i Sydjysk Hovedkreds’ holdturnering. Modstanderne, i rækkefølge, var Skakklubben Evans IV, Esbjerg Skakforening III, Varde Skakklub II, Korning Skakklub samt Springeren Kolding III. GSK sluttede med 9,5 brætpoint og 4 matchpoint på en fjerdeplads. Rækken blev vundet af Springeren Kolding III med 13 brætpoint og 8 matchpoint, blot et enkelt matchpoint foran Varde Skakklub II. Flemming Ormstrup blev klubbens topscorer med 4/5 point.

Til slut vil jeg gerne takke den siddende bestyrelse for et godt samarbejde i årets løb samt jer medlemmer for endnu en god sæson.

På rigtigt glædeligt gensyn i den kommende jubilæumssæson!